23. Bejegyzés
Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia 2. rész
Az előző bejegyzésemben a diszlexiát tárgyaltam ki, akkor most jöjjön a “maradék”. És ha már itt tartunk a logopédia témakörnél, arra lennék kíváncsi, szeretnétek e hallani más beszédfejlődési problémákról, úgy, mint pöszeség, hadarás, dadogás? Megpróbálok holnap egy szavazást feltenni erről, szeretném ha minél többen visszajeleznétek, hiszen ez a blog Értetek van, és arról szeretnék írni, ami érdekel benneteket. És akkor hol is hagytuk abba? Ja igen, a diszkalkulia:
Diszkalkulia
A diszkalkulia oka ugyancsak idegpálya sérülés, mint a diszlexiánál, illetve beszélhetünk még szerzett diszkalkuliáról is, amikor valamilyen baleset miatt veszti el a delikvens a matematikához fűződő kapcsolatát. A diszkalkulia nagyon sokáig rejtve marad, általában a középiskolában derül rá fény, ennek viszont az a hátránya, hogy nem viszik időben gyógypedagógushoz a gyereket, így kezdődik a véget nem érő hajsza a suliban a tanárokkal, osztálytársakkal, a szekálások, hogy “hülye” meg “lusta” a gyerek, és arra senki nem gondol, hogy komolyabb gondok is állhatnak a háttérben, mint az a puszta valóság, hogy a gyerekek utálják a matekot.
Tünetei:
- Gyakori nehézségek számoláskor,
- Nehezen tudnak számokat összehasonlítani,
- Gyakran számolnak ujjaikon, (én még mindig, pedig nem vagyok diszkalkuliás 😀 )
- Gondot jelent a visszajáró leellenőrzése és az idő leolvasása mutatós óráról. (érdekes, én pont fordítva vagyok az órákkal, a digitálissal vagyok bajban… 😀 )
- Nem tudnak pénzügyi terveket készíteni, (…hát khm… )
- Nem vagy csak nagyon pontatlanul tudják megbecsülni egy kosárban levő termékek árának összegét, tárgyak súlyát és távolságát, és az eltelt időt. (na jó, lehet mégis diszkalkuliám van?…)
- Nehezen igazodnak el menetrendeken, órarendeken.
- Jól teljesítenek viszont azokból a logikát igénylő tárgyakból, amelyek nem tartalmaznak magasabb szintű számolást, például fizikából vagy geometriából.
- Rossz időérzék.
- Jobb és bal oldal tévesztés, égtájakat, még iránytű segítségével is nehezen ismerik fel.
- Rosszul vagy egyáltalán nem tudnak eligazodni elforgatott térképeken.
- Nehezen értik és jegyzik meg a matematikai szabályokat, képleteket, sorozatokat.
- Nehezen jegyzik meg számolást igénylő, vagy bonyolult pontozást használó játékokban, hogy ki hogy áll (pl.:póker).
- Nehézségeik vannak a sorozat megjegyzésével matematikán kívül is, pl.: tánclépések.
- Különféle lelki problémák alakulhatnak ki, akár matematikafóbia is, a fent leírtak miatt.
Kezelés: Gyógypedagógiai kezelés, illetőleg a gyógypedagógiai team munkának nagy szerepe van, melybe logopédus, gyógypedagógus, pszichológus, gyerekorvos együttes munkájára van szükség. Időben való észrevétel. Ezért fontos, hogy ha a fent leírtakkal találkoztok, vagy tudjátok, hogy valaki szenved hasonlóval körülöttetek, akkor ne gúnyoljátok ki, hanem próbáljatok neki segíteni!
Diszgráfia:
Írás és helyesírás gyengeségről van szó. Okai lehetnek anatómiai éretlenség, a kéz éretlensége; érzékszervi problémák, (hallás, látás, finommotorika); szociális ok, ha nem meséltek eleget a gyereknek, nincs szókincse és manipulációs készsége, ezt lehet úgy fejleszteni, hogy asztalra kiszórunk különböző apró magvakat, és válogassa szét a gyerek, ehhez a csipeszfogásra lesz szüksége, ami fejleszti a kezét. Még egy ok lehet, ha óvodában nem szeretett rajzolni, akkor nehéz lesz az iskolában a vékony ceruzával írnia.
Tünetei:
- Rossz kéztartás ( a csuklóját befelé fordítja, így tolja, és nem húzza a ceruzát)
- Nem jó a ceruzatartás
- Görcsösség (ezt fel lehet ismerni arról, hogy a ceruza hegye mindig féloldalgósan van elkopva, ezen az órán stresszel a diák)
- Gyakori együttmozgás (pl.: kint a nyelve)
- Lassú az írása
- Nem tudja betartani a sort
- Változik a betűk dőlésszöge
- Változik a betűk nagysága
- Szabálytalan betűformák írása
- Gyakori áthúzások, radírozások a füzetében
- Gyakran nem kapcsolja össze a betűket
- Betűtévesztés (ugyanúgy, mint a diszlexiánál)
- Szótagkihagyás, betoldások, helyesírási hibák
- Hasonló kezdetű betűk felcserélése (pl.: h=k –> írásban ugye mindkettő hurokkal kezdődik)
Ha olvashatatlan az írásom, akkor én is diszgráfiás vagyok? Nem lettem diagnosztizálva, de az orvosok megirigyelhetnék, mert ronda írás bajnok vagyok, szerencsétek, hogy a blogomat gépelni tudom, ellenben lehet hogy nem lenne ennyi olvasóm. 🙂
Remélem hasznosnak találtátok a mai bejegyzést, és nem győzöm hangsúlyozni, ez nem kigúnyolni való dolog, legyetek együtt érzőek, és segítsetek a társaitokon, akik ezekkel a nehézségekkel küzdenek a mindennapjaikban. És pont ezért, legyetek hálásak minden nap, hogy ha ti ezektől mentesültök, mert nem könnyű, és azzal nem teszitek könnyebbé társaitok életét, ha még ezek mellé bántjátok és piszkálódtok is.